lördag 19 september 2009

The man bag


Man lär sig nya saker om man lyssnar på radio. Nyss hörde jag om ett nytt ord: "murse". Det är en sammandragning av man purse, alltså en handväska för män. Det är klart att jag förstår att män också behöver något att bära runt alla prylar i. Det som förr var basalt för en man, dvs en nyckelknippa och en plånbok, har för den moderna killen utökats med mobil, mp3, mini-pc, eventuella snusdosor, läppcerat, alcogel (svinskräck!) och eftersom fler och fler män andvänder smink kanske även något make up relaterat eller åtminstone en burk hårvax. De kavaj- eller jeansfickorna är ännu inte konstruerade som rymmer den utrustningen. Återstår en väska av något slag. Vanligtvis någon slags tygväska som bärs tvärs över kroppen eller om man är den sportigare typen kan man ha ryggsäck. Men visst indikierar ordet murse något snajdigare? Funderar på hur den kan se ut.

Min exman jobbade när vi träffades på ett ställe dit man ringde för att spärra bankomat- och kontokort. En gång när han till en skärrad man på telefon ställde den obligatoriska frågan "och hur förvarades kortet?" Svarade mannen glatt: "i en sådan där... homosexväska!!" Innan exet hann hindra sig flög det ur honom: "du menar en bögslunga?" Hann bet sig i tungan men hörde bara mannen fnissa nöjt: "Ja. Precis!"

Skönt att utvecklingen går framåt och att vårt metrosexuella urbana ordförråd utvecklas hela tiden. För murse låter ju så mycket... manligare?

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt, murse låter mer som ett missbildat djur för mig. Dom får nog jobba lite på det ordet...
    Men ja, bättre än bögslunga är det ju.

    SvaraRadera
  2. Murse...jag trodde det var en manlig sjuksköterska...man-nurse=murse! :D

    SvaraRadera
  3. En vårdande murse kan ju behöva en murse att bära bandage och sprutor i... :)

    SvaraRadera