onsdag 16 september 2009

Det kostar gratis



DN ringde mig på min mobil i går.
En ung bubblande tjej som pratade nästan helt i utropstecken.

DN: Hej! Jag ringer från Dagens Nyheter, men jag ska inte prata om någon prenumeration.

Jag: Nähä?

DN: Nej, eftersom du visat intresse för tidningen tidigare så är du nu en av de utvalda som kommer få tidningen i ett halvår!

Jag: Oj!

DN: Ja, det kostar dig ingenting och du får tidningen måndag till fredag. Allt ingår, till och med distributionen!

Jag: Ni menar att jag får tidningen hemburen och slipper hämta den vid tryckpressarna?

DN: … äh… ja, så kan man kanske uttrycka det!

Jag: Vad fint. Tack!

DN: Det innebär inga åtagande från din sida och du behöver inte ens säga upp tidningen när perioden är slut!

Jag: Det låter ju fantastiskt. Tack!

DN: På lördag och söndag kan du sedan få tidningen för endast 16 kr per dag!

Jag: Va?

DN: Ja, alltså gratisprenumerationen gäller endast måndag till fredag så helgen får du betala själv!

Jag: Hur mycket ska jag betala för sex månader då?

DN: Det blir endast 846 kronor! För ett halvår! Med distribution!!

Jag: Det har jag inte råd med. Jag hade inte tänkt ha någon prenumeration i höst. Jag tar bara gratiserbjudandet tack.

DN: Det fungerar inte så. Man kan inte ha tidningen bara i veckorna.

Jag: Men du sa ju att det här inte var ett samtal om en prenumeration utan ett särskilt erbjudande utan åtaganden.

DN: Det stämmer! Du får tidningen helt gratis i veckorna! Men helgerna får du till specialpris. Med distribution!!!

Jag: Men då är det ju en prenumeration?

DN: Nej, det är bara ett helgtillägg.

Jag: Så egentligen får jag ingenting gratis?

DN: Jo, tidningen i veckan är ju kostnadsfri.

Jag: Men för att få den så måste jag betala en helgprenumeration.

DN: Nej, du behöver bara göra ett litet helgtillägg.

Jag: Tack jag avstår.

DN: Vill du att jag ska ringa om ett tag igen när du kanske har bättre ekonomisk situation?

Jag: Nej tack. Samtalen kostar för mycket. Själsligt.

2 kommentarer:

  1. Mycket duktig försäljare dock, det var säkert många som köpte :)

    Hon ringde från ett telemarketingföretag och tjänar typ 20 kr på en sådan sale :)

    Fast det är emot lagen att säga Gratis i ett samtal. Kostnadsfritt, helt utan extra kostnad, du betalar ingenting.. är okej men inte gratis, det är OLAGLIGT haha

    Nu förstår du vad jag sysslar med! :D

    SvaraRadera
  2. Jodå. Jag levde med en telemarketingvd i fjorton år så visst har jag förstått principen. Däremot så är det inte kostnadsfritt om man måste betala ett tillägg... det verkar inte DN ha kläm på.

    Var är du Sverker, nu när din soptunna behövs?

    SvaraRadera