torsdag 16 juli 2009

No blogoholic

Jag följer inte många bloggar. Det tog tid innan jag ens orkade leta upp någon som jag stannade kvar på och än mindre komma tillbaka till. En av mina bästa vänner har en inredningsblogg som jag läser varje dag http://www.chezlarsson.typepad.com/ . Den är fantastisk och får en att känna sig stimulerande inspirerad och förlamande otillräcklig i precis lagom doser. Annars är ju bloggar om inredning långtråkigt uniforma, alla enligt konceptet ”här bodde någon som städade jättenoga och sedan dog”.

Sedan ett tag så läser jag ofta f.d. äkta paret Schulmans bloggar. Märkligt.
Det började med att jag då och då hörde dem på radio och tyckte att båda verkade så irriterande, tråkiga, självgoda och lite, lite ointelligenta att jag för glädjen att ta avstånd började titta på vad de skrev i sina populära bloggar. Det kan om inte annat vara välgörande att föraktfullt få smacka med tungan och fnysa indignerat en liten stund om dagen. Nu har det gått så långt att jag ibland kan tycka att Alex skriver bra och inte bara überpretentiöst. Bör jag oroa mig?

Exfrun Katrin är jag fascinerad över. Inte bara för att hon ofta lyckas dölja sin omtalade intelligens (omtalad mest av sig själv). Inte heller för att hon lyckas skriva om nästan ingenting helt utan meningsbyggnad och rättstavning. Utan kanske mest för att hon i sin plumphet och barnslighet ändå kan framstå som vass. Och hon får mig att skratta.

Modebloggar. Min dotter älskar dem (förutom Blondinens som hon älskar att hata). Jag blir uttråkad av dem. Men här ligger nog den enkla förklaringen i att min modekänsla passerat sitt bäst före datum och som den queen of cheap jag är skapar min stil utifrån vad som säljs rea-på-rea.

Öppna gärna mina ögon.
Tips om beroendeframkallande bloggar emottages gärna.
Jag har ju när allt kommer omkring en livstid att fördriva.

6 kommentarer:

  1. Googla på Scent of Water. Det är mitt tips.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Underbar blogg. Ligger härmed i mina favoriter.

    SvaraRadera
  3. Är också beroende av ChezLarsson... trots att det brukar sluta med att jag känner mig otillräcklig och städsugen. ;)
    UnderbaraClara har en fin blogg också.

    SvaraRadera
  4. "får en att känna sig stimulerande inspirerad och förlamande otillräcklig i precis lagom doser" - hihi, exakt sådär känns det ju! Även jag älskar Benitas blogg av precis samma anledning :-)

    SvaraRadera
  5. Min bästis Elin i Osby har en kusin som heter Micela. Hon har flyttat till Sthlm (till de där studentboendena på farmors gata) och börjat jobba för Dominika Peczynski (eller hur hon nu stavar) och blivit kompis med Paul Tilly. Hon är också sådär riktigt riktigt skön tjej som skriver jättebra!!

    http://www.freshmagazine.se/blogg/124

    SvaraRadera