onsdag 6 januari 2010

Nyhetstorka



I går lyckades jag lägga mina händer på en dagsgammal gratistidning för att råda bot på min nyhetsbrist och läsa lite om vad som händer ute i världen. I den stora världen, utanför skålen med brända mandlar där jag bor.

Metro rapporterar om den rafflande sprängningen av en vänstersko-liga i Malmö. En man kunde gripas efter att i ett köpcentrum stulit sju fotriktiga vänsterskor. Polisen stod först frågande men har efter utredning (bergis värsta csi) kommit fram till att ligans taktik är att först stjäla vänsterskor i Sverige och därefter åka över till Köpenhamn för att stjäla högerskor. Tydligen är valet av vilken sko som ställs ut i butikerna traditionellt olika i länderna. Jag vet inte jag. Kan detta verkligen löna sig? Efter allt jobb och resan över sundet står man med ett rekordbyte bestående av... sju par skor. Och sedan då? Kränger man dem i under världen? Delar man ut dem i en stor familj hårt drabbad av fotproblem? Men Malmöpolisen mallar sig och talar om hur man nu lyckats avslöja en internationell liga. Jösses.

Precis brevid skostöld artikeln finns en liten artikel bestående av ett enda citat:
"I dag tar det sällan mer än tio timmar innan jag får rapporter om flyttade, döda eller födda elefanter" säger svenske Dan Köhl, som skapat världens första elefantdatabas.
Ingen mer information finns i artikeln. Vad menar man? Varför har han gjort denna databas? Vem är han? Vad ska han göra med materialet? Och hur vet alla i världen att de ska kontakta honom när de hittar en död elefant på farstubron?

Jag inser nu att jag varit ledig för länge och att jag måste skaffa mig en riktig dagstidning.Tur att jag börjar arbeta i morgon.
Vi har både DN och Svenskan på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar