fredag 22 januari 2010

Kärleksförklaring

Jag läser Jonas Gardell som har en ny blogg på Aftonbladet. Jag älskar Jonas Gardell. Jag älskar inte allt han skriver och inte alla hans romaner. Men jag älskar mycket av det han skriver och flera av hans böcker. Jag älskar att han behandlar svenska språket som en ask praliner där han väljer ut bitar och komponerar dem så att man får mersmak vid läsningen. Han kan vara rolig, burlesk och underfundig samtidigt som han få mig känslosam och svindla vid ett plötsligt djup. Jag älskar att hans beskrivning av sitt äktenskap med Mark får mig att tro på själsfränder och förutbestämd kärlek. Jag älskar att han är öppen med att han är knepig och komplexfylld och berättar att han gärna går och lägger sig innan tolvslaget på nyårsafton. Jag älskar att han ser ut som en äldre Tintin, har övertydlig artikulation med konstiga s och ofta retar Guillo.

Om ni bara är lite förtjust i Gardell så kan ni läsa honom via Aftonbladet. Om ni som jag är Jonas bästa vän i hemlighet så går ni in och läser hans dagbok här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar