måndag 11 januari 2010

den som inga byxor har...

I går var det ”no pants subway ride day” i världen och så även i Stockholm. Organisationen Improve everywhere ligger bakom påhittet som pågått sedan 2002. Tydligen ska det finnas en liten falang i Stockholm som också var ute och åkte byxlöst under gårdagen. Jag känner omedelbart att jag vill ropa ”Varför?!” Men orsaken bakom aktiviteten verkar höljd i dunkel. Om det är en manifestation mot överkonsumtion eller ett allmänt agg mot benkläder framgår inte någonstans. Och jag har letat.

I en liten notis i Metro uttalar sig en av de svenska initiativtagarna ”Vi låtsas som om vi åker som vanligt, men så plötsligt tar alla av sig byxorna som de vore den mest naturliga sak i världen… vi låtsas som om vi inte känner varandra och om någon frågar säger vi bara att vi tycker det är varmt”.
Det hela tycks mig bara konstigt. Och inte så lite fånigt. Tycker det verkar bättre att sätta på sig ett par extra långkalsonger och undvika diverse snopp- eller snippförfrysningar i vinterkylan. Men det kanske bara är för att jag aldrig suttit på tuben med rumpan bar. Jag börjar tycka att mamelucker och handledsvärmare är trevliga plagg. Jag är tydligen mycket, mycket gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar