tisdag 25 augusti 2009

Sesam öppna dig!


Niclas Wiklund vann SM i ostronöppning i lördags. ”Det känns helt fantastiskt, jag tycker att ostronen var extra svåra denna gång” säger mästaren.

Ostronen var extra svåra denna gång. Ännu ett bidrag till kommentarer som jag nog aldrig får tillfälle att yttra. Fast vem vet.
”Hur fann du skaldjursbuffén?”
”Underhållande, men ostronen var lite extra svåra denna gång”
”Hur gick det på provet i fiskkunskap?”
”Som en dans, fast ostronen var lite extra svåra denna gång”

Visste ni förresten att det finns en telefontjänst som heter ”fröken mussla”. En upplysningsservice för boende på Bohuskusten dit man kan vända sig med sina musselproblem. Kanske ska jag ringa dit och fråga ” Jag har hört att ostronen är lite extra svåra för tillfället, kan det stämma?” Eller så skaffar jag mig ett liv.

Niclas Wiklund själv äter inte ostron. Han är inte kock utan snickare. Men ändå har han öppnat så många av de tystlåtna djuren att han blivit bäst och snabbast i Sverige på det.
Varför har han lärt sig det? Ostron verkar svårt att öppna – det ska jag lära mig!! Och vad gör han av allt innandöme? Inte vill man titta i Niclas Wiklunds garderober inte…

Kanske kan man tävla i andra svåra saker att öppna. Fuktiga mjölkpaket, nya marmeladburkar, gamla nagellacksflaskor. För att inte tala om sådana där ihopsvetsade plastförpackningar som elektronik och leksaker är inneslutna i.
Ett öppnare samhälle åt alla!

1 kommentar:

  1. Ha ha....ja och vissa skink-påläggs-förpackningar (sabla ord) är helt omöjliga också....:D

    SvaraRadera