lördag 8 augusti 2009

Blå skaldjur


Ikväll ska jag på kräftskiva. Jag har inte varit på kräftskiva på många år och jag har aldrig varit på kräftskiva i Danderyd. Jag funderar på detta och bejakar mina fördomar. Jag känner värdinnan men de andra gästerna är än så länge främlingar. De kan vara nära vänner till statsministern, de flesta har troligen båt och med största sannolikhet spelar i princip alla golf. Jag känner inte att jag någonsin behöver lära mig spela golf och kommer aldrig vilja äga en båt.

Vanligtvis är jag en jäkel på att äta kräftor, klarar av att dricka min nubbe obiten och kan mängder med snappsvisor. Vet dock inte om det hjälper, det kan hända att man höjer sitt snapsglas av kristall till Bellman eller nationalsången. Kanske bör man bära cocktailklänning, möjligtvis begås kräftorna med specialutformade silververktyg och antagligen sörplas det förfinat. Jag känner mig som en antropolog som träder ny mark och får tillfälle att studera urbefolkningen ur deras eget perspektiv.

Jag hoppas jag ska kunna ge er en fullmatad, kräftspadsdoftande observationsrapport under morgondagen.
Till dess: Have yourselves a merry little lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar