måndag 24 augusti 2009

Heavy stuff


I helgen var sonen och jag på Ikea. I maj deklarerade min nioåring att hans säng – ja hela hans rumsliga tillvaro var barnslig och behövde förändras för att matcha hans nu mer mogna nivå (mellanstadiet). Jag sålde raskt av större delen av hans möbler på blocket och i helgen var det dags för nyanskaffning.

Det gick förbluffande bra. Samtliga produkter som vi skulle ha fanns i lager! Ja, förutom den sista hyllan vi skulle plocka från gång 47. På det tomma facket satt en käck handskriven lapp som talade om att denna vara kunde numer hämtas i gång 9. Det var bara att trixa den fullastade vagnen med hjulproblem tillbaka motströms mot andra fullastade vagnar med hjulproblem. Jag misstänker att Ikea redan vid nytillverkningen beställer vagnar där hjulen antingen sitter fast eller envisas med att svänga höger hela tiden.

Eftersom jag inte har någon bil så beställde vi hemkörning. När man får hemkörning ingår inte bärhjälp i priset utan man förväntas bära sina prylar själv uppför trappan. Då en säng ingick i lasset beställde jag extra bärhjälp för extra pengar. Vi fick veta att grejerna skulle anlända redan samma kväll, mellan 16-20. Jag visste då instinktivt att vårt lass skulle komma tidigast 19.55. Det kom 20.45. Men då åtföljdes det av två energiska killar som verkligen bar upp allt ända in i lägenheten. Ja vadå tänker ni – du hade ju betalat för det. Förvisso.

Sist jag beställde extra bärhjälp för extra pengar hade jag köpt en bäddsoffa. Leveransen kom strax efter sluttiden 22. Eftersom portkoden inte fungerade så sent var jag ute och mötte upp transporten. Ur lastbilen ramlar en kille som var en meter åt alla håll. En kvadratisk pyssling i boxform. Han muttrar argt åt mig ”Du har köpt en bäddsoffa. Den är jättetung. Du måste bära” Jag inflikar försiktigt att jag köpt extra bärhjälp just för att slippar bära min jättetunga bäddsoffa, Ur skuggorna bakom bilen lösgör sig en lång och gänglig skugga. En ung kille viskar förskrämt fram att det är han som är den extra bärhjälpen. Saccosäcken till chaufför fräser då upprört ”Ja, du ser ju själv. Han kan knappt bära. Han är jättesvag!!” Extra bärhjälp ser vid detta uttalande ut som han ska brista i gråt. För att trösta erbjuder jag mig snabbt att bära tillsammans med honom. Med gemensamma krafter fick vi upp soffan.

En månad sedan beställde jag garderober från samma småländska källa via internet. Då ingår leverans ända till lägenhetsdörren. När jag öppnar står det två glada killar utanför med en… bäddsoffa! ”Ojdå” utbrister jag häpet. ”Jag har beställt garderober”. ”Ingen fara” ler killarna glatt – ”Fel av oss, då kör vi ner den igen”. När jag påpekar att det var synd att de burit upp den i onödan säger de nöjt: ”Nej, den går in i hissen, bara man vinklar den lite”

Think outside the box. Skåda bortom det platta paketet, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar