onsdag 30 december 2009

Listigt slut



Det finns saker som känns tveksamt med nyår. Det mest uppenbart besvärande är väl att man nu ska lägga ännu en siffra till sin ålder. Det är förvisso mycket mer positivt än alternativet, men jag skulle föredra att fylla samma varje år. Typ trettiosex. Trettiosex tyckte jag var lagom, fyrtiosex känns bara överdrivet.

Det positiva med att vara äldre är att man kan strunta i all panikplanering för att ha någon häftig nyårsfest att gå till. Alla ens jämnåriga förutsätter att man ska vara hemma eftersom de inte heller orkar planera något. Man behöver inte springa ut och köpa något konstigt glittrigt klädesplagg som man aldrig kommer använda igen. Behöver man tillföra något bling på hemmaplan går det utmärkt med julgransglitter. Man kan lyxa till med oxfile, hummer och äkta champagne eftersom man inte behöver tänka på att utfodra ett sällskap på tjugofem. Man kan till och med gå och lägga sig direkt efter tolvslaget om man vill.

Det mest onödiga med nyår är alla tidningars och tyckares listor. Jag är förtjust i listor till vardags. Jag skriver ständigt matlistor som jag glömmer hemma och att-göra-listor som jag aldrig får stryka något från. Men jag gillar att skriva dem.

Däremot kan jag avvara listorna på årets bästa låtar, årets skandaler, årets flipp eller flopp, årets måste-ha, årets mesta nyhet, årets sämsta skämt, årets längsta skägg, årets bästa blogg (ähum).
Nu är det dessutom decenniumskifte och listorna är fler och längre än någonsin. Dessutom ser man överallt uppslag av typen 00-talet vi minns. Jag minns ingenting av det som listats och inser således att mina senaste tio år antingen varit helt fel eller att mitt minne är betydligt sämre än jag kunde ana.

En av mediavärldens största tyckare Aftonbladets Fredrik Virtanen ger naturligtvis sin lista. Inte bara är det en väldigt konstig blandning som förutom mer klassiska inslag som "årets gråt-CD" och årets "ångestbok" även innehåller "årets grej" och "årets död"(!), den innehåller dessutom rena felaktigheter som att "årets hej då" skulle vara bloggen.
Mäh hallåååå! 2009 var ju året som jag tog klivet in i bloggvärlden! Och äventyret fortsätter in i nästa decennium.
Så håll i dig Fredrik, för jag har bara börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar