fredag 18 december 2009

En jul i vitt (porslin)


Badrumsarbetena tuffar på. Nu har de kommit så långt att jag i förrgår fick märka upp ställen för krokar och toapappershållare. Kändes som början till slutet. Nästan lite magiskt faktiskt.
Eftersom man i måndags satte upp en felaktig duschstång så tänkte jag att här är det bäst att vara überpedagogisk. Ovanför toaletten skulle en hylla på konsoler upp. Jag satte upp tejpbitar med kryss för konsolerna och en tejpbit längs en fog på vilken jag skrev ” hyllan ska vila på konsolerna i nivå med denna fog”. Ändå ringde hantverkaren mig på jobbet och frågade om jag ville ha hyllan i höjd med fogen där jag satt en tejpbit med text… kanske kunde han inte läsa. Kanske ville han pröva sin nya mobiltelefon. Kanske var han bara ensam.

Det finns sedan stambytarstarten för sex veckor sedan en skiss på badrumsdörren där man ser var all inredning ska placeras. En timme efter att vi avhandlat hyllproblemet så ringer hantverkaren igen och fråga var tvätt- och torkmaskinerna ska vara. Jag förklarar var de ska vara (som på skissen försöker jag ironiskt tillägga) varpå han säger ”det blir ju väldigt trångt”. Jag svarar att jag haft det så de senaste två åren och det inte är trångt alls. Hantverkaren funderar en stund och säger sedan ”Jag får sätta fast torktumlaren en bit från väggen så elektrikern kommer åt att koppla in den”. Med lätt panik säger jag ”en bit från väggen? Men jag vill ju ha den i hörnet som förut, annars får jag inte plats med mina förvaringsskåp”. ”Ok, vi ska titta på det” svarar mannen bekymmersfritt.

Full av onda aningar steg jag på kvällen in i badrummet. Torktumlaren hängde tjugofem centimeter ut från väggen. Inte bara ser det konstigt ut, jag kommer inte få plats med mina skåp och inne i hörnet blir det ett utrymme som inte kan användas till just någonting. Efter en otroligt utdragen diskussion med hantverkarna i går morse, får jag tydligen acceptera arrangemanget eftersom de placerat tvättmaskinens avlopp i hörnet och eluttaget för lågt på väggen. Inte kunde de ju veta att jag ville ha det EXAKT som på skissen.

Snart är badrummet färdigställt, med fel duschstång, fel färg på fogen mellan golvets klinkers och en tvättpelare som en installation nästan mitt på väggen. Dessutom påpekade hantverkaren i morse innan jag gick till jobbet att min toapappershållare är av dålig kvalitet och antagligen kommer att rasa ner…
Men om jag har riktig tur kommer man att kunna använda toaletten till kvällen.Men då ska jag ha tur. Alla som tror att det kommer att funka räcker upp en hand. Nä, jag tänkte väl det. Det blir nog att gå ut och göra gul snö i jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar