onsdag 16 december 2009
happily on a shoestring
copyright: mattwardman.com
Idag läste jag i tunnelbanans gratistidning att kvinnor älskar sina skor mer än sina män. Denna utsaga baserar sig på en undersökning bland tusen kvinnor där mer än nittio procent säger sig minnas sina första skor, men inte sin första kille. Så många som nittiosex procent ångrar skor de slängt medan endast knappt tjugo saknar de f d partners de slängt ut.
Vem tar initiativet till sådana här undersökningar? Skobranschen? Kan man verkligen bygga sin marknadsföring på sådant?
”Är din för man kylig och självständig – skaffa en varmfodrad toffel istället!”
”Ge din man en känga och stå på egna högklackade ben till jul”
Fast resultatet känns inte så förvånande egentligen. Som shoeoholic kan jag bekräfta att skor är en källa till ständigt glädje. Man kan ha många olika sorter, såväl praktiska foträta varianter som sköna, intrampade tofflor eller färgglada flipflops. Och även de som är helt opraktiska och som man skaffat bara för att de är snygga kan skänka lycka. När det gäller män så får man oftast nöja sig med endast en av dessa varianter. Ingen ser snett på dig för att du har flera sorters skor till olika behov (om du inte heter Imelda Marcos förstås) Skor kan man dessutom lätt stoppa undan när de blivit hopplöst omoderna eller skänka till Myrornas när man tröttnat.
Det är roligt att shoppa skor. Man behöver inte klä av sig sina kläder och tränga in sig i ett litet provrum. Man kan för det mesta ha samma storlek som sist eftersom till och med veckor av julgodisfrossa mycket sällan sätter sig under fotsulorna. Och om man mot förmodan känner ett behov av att rensa bland sitt skobestånd kan man slå ihop det med sitt träningspass och ägna sig åt den fascinerande sporten shoefiti. Försök bli av med en ex-man på det sättet ni!
Jag har alls inget emot att vara ensamstående, bara jag får stå ensam i ett par snygga pumps.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar