tisdag 6 juli 2010

energisparläge

Semestern fortsätter på hemmaplan. Helgen i den småländska vildmarken var intensiv och flög förbi i ett töcken av hamburgare, bullens pilsnerkorv och grått damm från monstertruckarnas vilda gasattacker på tävlingsbanan. Åkte hem med ben stela som timmerstockar efter två dagars stående i värmen och många trevliga nya bekantskaper i minnet. "Du låter väldans småländsk" påpekade dottern vid dagens frukost. Det går konstigt lätt att falla tillbaka i satsmelodin trots att jag bara bott i den landsänden åtta år av mitt liv och det faktiskt var trettio år sedan jag flyttade därifrån. Men visst har jag legat av mig språkmässigt, hade stundom svårt att tolka beställningarna i motorvrålet. I småländsk version kan det vara nog så svårt att höra skillnad på "två korvar (två kååååååå..va)" och "två cola (två kååååååå..la).

Här hemma fröjdar vi oss över att sommarvärmen fortsätter och att dottern har kommit in på sitt förstahandsval till gymnasiet "musikproduktion och ljudteknik". Har förstått när jag i efterhand läser ifatt helgens DN att det kan vara en lukrativ bransch på många sätt. Fria visioner och högflygande planer är allt som behövs. Och kanske gröna fingrar och lite gödsel (knark är ju när allt kommer omkring just bajs, som den landsomfattande kampanjen så fint uttryckte det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar