torsdag 24 februari 2011

Jag listar

Jag gör mig till kreativ tjuv och snor min väninna Superbloggaren Benitas idé med att göra blogginlägg i form av listor. Förstår inte att jag inte tänkt på detta tidigare. Det är ju högst angeläget för er att veta hur jag rangordnar delar av livets nöjen och förtretligheter.
Jag inbjuder er följaktligen att ta del av min allra första lista. Jag kallar den litte otippat och crazy för:

Lista nummer 1.
Eller
Topp tre av de företeelser som har ett oproportionerligt stort startmotstånd i förhållande till den faktiska arbetsinsatsen.

Byta soppåse.
Tar mindre än en minut och är egentligen inte ansträngande alls. Ändå drar jag mig för det i det längsta. Jag trycker och trycker och pressar och pressar, tills en vanlig ICA kasse innehåller avfall till en mängd avpassat för en mindre återvinningsstation. När jag slutligen omöjligt får plats med mer och ett tomt mjölkpaket riskfyllt balanserar på toppen tillsammans med några äggskal och en blöt tepåse tar jag mig samman. De senare trillar alltid ur och i riktigt oturliga fall går påsen sönder, vilket naturligtvis bidrar till det ooootroligt jobbiga i detta arbetsmoment och skapar en ännu längre startsträcka och större motvilja inför nästa bytestillfälle.

Ta fram strykbrädan.
Själva strykningen stör mig inte ett dugg. Jag tycker det till och med är avkopplande att stå framför tv:n och arbeta mig nedåt i berget av stryktvätt. Då ska man betänka att jag av min farmor ärvt en strykfixering som gränsar till det obscena. Jag stryker ALLT utom underkläder, strumpor och disktrasor (dvs. även träningskläder, noppiga undertröjor, sonens pyjamasbyxor och jeans). Nej det är tanken på att krångla fram själva strykbrädan ur städskåpet som förvandlar det rena utplattande nöjet till ett utmattande stålbad. När jag tänker på det så beror mitt otyglade behov av att stryka all lös textil i hemmet antagligen på att jag känner ett nästan lika stort motstånd mot att plocka bort strykbrädan när jag äntligen fått fram den.

Sätta upp något på väggen
Det kan röra sig om en tavla, krok, spegel eller hylla. Oavsett hur litet eller stort föremålet är så förhalar jag arbetet in absurdum. Mina verktyg är i högsta grad lättillgängliga, såväl borrmaskin som hammare, spik och skruv är placerade precis innanför dörren till klädkammaren just för att ”det ska vara lätt och enkelt och gå snabbt att utföra små arbeten i hemmet”. Ändå kan vägghyllor och tavlor stå lutade mot väggen i månader under det att jag går och blänger på dem, utstötande så djupa suckar att man kunde tro att jag stod inför att ensam hänga vårsalongens samtliga verk. Till slut kommer dagen då jag tröttnat på att slå tårna i dem och det börjar bli tjatigt att ställa upp dem efter att kattastroferna vält dem och då - först då – finner jag kraften att sätta upp dem. Och då går det så fort och lätt och blir så bra att jag aldrig förstår varför det dröjde så länge.

Starka bubblare på listan var även att tvätta håret, plocka ur diskmaskinens besticktråg samt att hämta nya kaffepaket i förrådet på arbetsplatsen. Kanske borde jag tydligt klargöra och betona att orsakerna till ovanstående motstånd antagligen har starka psykiska aspekter och på intet sätt har med ren lättja att göra.
Men det orkar jag faktiskt inte.

3 kommentarer:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Procrastination

    Jag lider också av det. Det kanske finns nån veckoslutskurs för oss.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag hittade till dig idag efter att ha läst en av dina kommentarer hos UnderbaraClara.
    Håller såååå med i din lista. Hur kommer det sig att det blir på det viset? Jag provade ett tag med 1-minuts-principen, allt som tar mindre än en minut att utföra skall göras så fort man ser det. Först gick det otrooligt bra, och allt småjobbigt och störande var ur vägen i ett huj. Sen insåg jag att det finns miljoner under-en-minut-saker att göra i ett hem. Fick ju springa runt och fixa och dona non stop. Det blev slut på den eran.

    SvaraRadera